În București există aproximativ 24 de kilometri de benzi dedicate transportului public rutier, dar mulți șoferi nu le respectă. Un experiment a arătat că, în 60 de minute, pe banda de autobuz au circulat 65 de mașini și motociclete.
Un experiment realizat de Horia Bănescu, specialist în investiții în infrastructură și fonduri europene, a demonstrat cum legea rutieră e încălcată constant în București, fără nicio consecință pentru cei care o încalcă.
Într-un articol publicat pe site-ul de analize și sinteze Contributors.ro, Bănescu scrie despre problemele circulației din București.
Capitala României nu are decât 24 km de bandă dedicată exclusiv autobuzelor, troleibuzelor și altor mijloace de transport în comun.
Teoretic, niciun alt vehicul nu are voie să circule pe aceste benzi. Cu toate astea, un experiment realizat de Horia Bănescu a arătat că mulți nu respectă aceste culoare unice.
În 60 de minute, pe banda de autobuze au circulat 65 de mașini și motociclete.
„Timp de o oră am observat cum se circulă pe coridorul STB (separat de restul fluxurilor de trafic) de pe bulevardul Aviatorilor din București, pe sensul dintre Statuia Aviatorilor și Piața Charles de Gaulle. Experimentul a fost realizat vineri, 8 martie 2024, între orele 16.00 – 17.00. Practic, în acest interval pe banda dedicată autobuzelor STB au circulat 45 de autovehicule (exceptând autobuzele STB și taxiurile), dar și 20 de motociclete și scutere (15 dintre acestea aparținând companiilor de livrare a mâncării)”, scrie Bănescu, citat de hotnews.ro.
Printre cele 45 de autovehicule care nu au respectat regulile de circulație, spune specialistul, au fost și autospeciale MAI sau aparținând Corpului Diplomatic.
Mai exact, două mașini de Jandarmerie, o mașină de la Poliția Capitalei și alte două vehicule de Corp Diplomatic au folosit banda pentru autobuze.
Niciuna dintre aceste mașini nu se afla în misiune și nu avea semnalele luminoase și acustice pornite.
Majoritatea covârșitoare a celor care au circulat pe banda STB în acest interval au fost autovehicule înmatriculate în București (32), la care se adaugă cele 3 autospeciale MAI, apoi autoturisme înmatriculate în județele Ilfov (4), Argeș (2), cele ale Corpului Diplomatic (2), Sibiu (1) și Galați (1).
Legea stabilește o sancțiune cuprinsă între 6 și 8 puncte de amendă pentru șoferii care circulă, ilegal, pe banda pentru autobuze. Ceea ce înseamnă o amendă între 990 lei și 1.320 lei.
Aceste sancțiuni pot fi aplicate de Poliția Rutieră sau de Poliția Locală, atât la fața locului cât și pe baza înregistrărilor video.
Însă, conform lui Horia Bănescu, autoritățile din București nu au aplicat decât 76 de sancțiuni în 12 luni.
Ceea ce reprezintă, în opinia expertului, o nerealizare a Poliției Locale București, a Poliției Capitalei și a Brigăzii Rutiere București. Instituții care ar trebui să aplice legislația rutieră în cel mai mare oraș al României și să-i sancționeze pe șoferii indisciplinați.